Sådan tager du stikket og slapper af

Guide | April 25, 2016 | By

Når det kommer til at slappe af, så er det noget som vi alle trænger til, men få som faktisk giver os tid til. Selvom rigtig mange mennesker ofte synes, at de slapper af, så får de aldrig ”trukket stikket ud”, og opbygget alle de sunde kropskemikalier, som vores kroppe har brug for.

Afslapning i længere tid: ferien

Når det kommer til ferien, så er dette tidspunkter, hvor folk ofte føler de skal slappe af – men aldrig kommer til det. Dette sker ofte, fordi man stresser hele ferien igennem – får vi oplevet nok? har vi råd til? hygger alle sig? når jeg at læse bogen færdig.

Afslapning

Herunder har vi sammensat en liste med tips til, hvordan du kommer til at slappe af på ferien. Ikke alle tips vil virke for dig, men kan du blot få 2-3 af disse til at virke, så vil ferien være langt mere afslappende for dig.

Tip 1: Sørg for at alle bekymringer omkring hus er væk

Hvis du igennem hele ferien går og er bange for, at der sker noget med huset eller bilen, så stresser du dig selv igennem ferien. Sørg for at alt er låst, og få alle til at tjekke for sig. Sørg endvidere for, at naboen og vennerne holder øje med huset. En alarm med sms-sender, kan ligeså være en løsning.

Tip 2: Sørg for at alle bekymringer omkring kæledyr er væk

Sørg også for, at Fiddo og Pjuske bliver passet og får sammen behandling som dig. At have f.eks. sine katte i kattepension, kan fjerne meget af din stress igennem ferien. Hvis du ved at dine dyr, nyder ferien lige så meget som dig, så er du langt bedre stillet.

Tip 3: Sørg for de rette bøger og musik

Du skal udvælge de helt rigtige bøger, dem du ser frem til at læse, men ikke dem, som folk forventer du læser. Lad være med at sætte krav til, hvor meget du skal læse på ferien. Find ligeså din yndlingsmusik frem, og udvælg den mest afslappede af dette. Guidede meditation kan ligeså være en vej til afslapning på rejsen (se mere herunder).

Afslpaning - ferie

Tip 4: Planlæg dage før og efter ferien

En af de nemmeste måder at stresse sig selv på, og glemme at slappe af på, er ved at planlægge alt for meget ind. Lad der være tid både før og efter selve ferien (f.eks. når du rejser til udlandet), til at nå at komme i rigtige stemning, og komme tilbage til dig selv, når ferien er afsluttet.

Tip 5: Lad telefonen blive derhjemme og drop internettet

Det er sagt mange gange før, og det er der en grund til. Drop telefon, internettet og lad nogle styre alt dette for dig. Selvom det kan være hårdt at ”glemme” verden imens man er på ferien, så er dette for mange den eneste løsning for rigtig, at få tid til at slappe af.

Hurtig afslapning: hverdagen

Denne let fremgangsmåde kan anvendes på ethvert tidspunkt af døgnet. Det er særligt effektiv, når du går i seng, hvis du lider af søvnløshed, eller når du ankommer fra arbejde efter en særligt stressende dag. Som med alle afspændingsteknikker, jo mere du øver jo lettere vil det blive.

Nogle mennesker finder det let at slappe af, andre finder det meget vanskeligt. Denne guide er rettet mod dem, der finder det svært. Denne proces er fremragende at bruge, hvis du har problemer med at falde i søvn om natten eller bare har svært ved at ”slukke” for hjernen,

vand

Sæt dig ned et sted behagelig og afslappet, hvor du ikke bliver forstyrret de næste 10 minutter.

Trin 1. Tag en dyb indånding og hold den i et par sekunder, og slip den så langsomt. Gentag derefter dette bare en gang mere, og som du lad dine øjne lukke.

Trin 2. For de næste par minutter fokuser på noget, men dine øjenlåg. Lad dig slappe af så meget som de kan. Forestil dig dine øjenlåg bliver tungere og tungere over dine øjne. Øjenlågene har nogle af de mindste muskler i det menneskelige legeme og er de letteste at slappe af.

Trin 3. Efter et par minutter føl at billedet og følelser at afslapning i dine øjenlåg, breder sig ned i hele din krop fra toppen af hovedet til spidsen af tæerne i en strømmende bølge af afslapning og komfort.

Trin 4. Koncentrere sig om din vejrtrækning, på hver ydre åndedrag sige indad til dig selv ordet “slappe af” uden at flytte din hals eller tunge, dine læber helt stille, din vejrtrækning er uændret. På hver åndedrag bare tænke på dig selv “slappe af” og føl at stress og spændinger forlade din krop.

Trin 5. Som du fortsætter med at ånde normalt, tænker ‘slappe’ på hver ydre åndedrag billede din krop langsomt afslappende én sektion ad gangen. Start ved hoved og ansigt, bevæge sig ned gennem halsen og skuldre og ind i arme, hænder og fingre. Lad alle de spændinger flyde væk fra kroppen. Derefter gå videre til ryggen og rygsøjlen, bryst, mave, talje og hofter. Så endelig ned gennem benene og ind fødder og tæer. Hvert trin af den måde lad din krop slappe dybere og fortsætte med at tænke “slappe” på hver ydre åndedrag.

Trin 6. Når du føler helt afslappet nyde følelsen, så længe du har lyst, så når du er klar langsomt åbne dine øjne, tage en kort tid at strække og genoplive dig selv og derefter gå videre med resten af din dag, følelse afslappet og energi!

 

 

Comments

Be the first to comment.

Leave a Comment

You can use these HTML tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>